Παλαιότερα γινόταν μεγάλο θρησκευτικό και συνάμα λαϊκό πανηγύρι με διοργάνωση αγώνων ιππασίας, σκοποβολής, τρεξίματος, διελκυστίνδας, σφαιροβολίας (με μεγάλη πέτρα), άλματος σε μήκος, υπερπήδησης εμποδίου και πάλης.
Το έθιμο λέγεται Τ΄ χαλκού τ΄ αλώνι [1]
και αναβιώνει τον διαχρονικό αγώνα για Ελευθερία των Παλαιοχωρινών οι οποίοι ταυτόχρονα με την συμμετοχή τους διαφυλάττουν και Μεσαιωνικές/Βυζαντινές Εθιμοτυπίες.
Έναν αγώνα ποτισμένο με αίμα, την Αναστάσιμη περίοδο της Διακαινησίμου, ο οποίος καταγράφηκε ως Εθνικός Ξεσηκωμός το 1821 και το 1854.
"... Κατά την Διακαινήσιμο εβδομάδα επιτρέπεται η κατάλυση πάντων, ενώ κατά τους παλαιότερους χρόνους ολόκληρη η εβδομάδα αυτή χαρακτηριζόταν αργία από κάθε εργασία (κανόνας Νικηφόρου του ομολογητού). Ο 6ος όμως κανόνας της εν Τρούλλω (Κωνσταντινούπολη), Πενθέκτης Συνόδου συνιστά στους χριστιανούς καθ΄ όλη τη διάρκεια της εβδομάδας τον καθημερινό εκκλησιασμό. Μάλιστα κατά τους πρώτους χρόνους στην εβδομάδα αυτή απαγορεύονταν και τα οποιαδήποτε θεάματα.
Ειδικότερα στη Κωνσταντινούπολη η Διακαινήσιμος εβδομάδα εορτάζονταν με ιδιαίτερη λαμπρότητα και μεγαλοπρέπεια...."
Πηγή: Βικιπαίδεια, Λήμμα "Διακαινήσιμος Εβδομάδα" ,
ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ:
✅ Εκδοχή Α (1821)
Σε εκείνο τον ξεσηκωμό έχουμε στην περιοχή μας σημαντικές δράσεις των επαναστατημένων Ελλήνων με αποκορύφωμα όλων όπως περιγραφεται σε επιστολή του Γεδεών Μοναχού και του Δημήτριου Νικολάου στις 3 Ιουνίου 1821 προς τον Εμμανουήλ Παππά την δολοφονίας του Μαδέμ Αγά και της συνοδείας του έξω από τον Στανό
https://www.palaiochori.gr/2021/03/1821.html
Με ύπουλο τρόπο υποσχέθηκε γενική αμνηστία σ΄ όλους όσους θα παραδινόταν. Όσοι όμως παραδόθηκαν και πίστεψαν στα λόγια του, τους ανάγκασε με την απειλή των όπλων να χορεύουν. Σε κάθε στροφή του χορού τα σπαθιά των Τούρκων έσφαζαν και από έναν χορευτή, όπως περιγράφεται για να τιμηθεί εκείνη η θυσία, στην τοποθεσία "Μαύρο Αλώνι" της Ιερισσού την 2η ημέρα του Πάσχα
https://moyzas.blogspot.gr/2016/05/1978-3.html
Ένα έθιμο (Παλαιοχώρι , Τρίτη Μέρα του Πάσχα , 13/4/1821 & 16/4/1822 ) που μας θυμίζει το γεγονός της ολοσχερούς καταστροφής "εκ θεμελίων" των χωριών της επαναστατημένης Χαλκιδικής (Χειμώνας 1821) από τους Οθωμανούς - Τούρκους Σιντίκ Γιουσούφ Μπέη και Μεχμέτ Εμίν Πασάς (Εμίν Εμπού Λουμπούτ πασάς) , το έθιμο εκτός του Παλαιοχωρίου αναβιώνει όπως προανάφερα με στην Βόρεια Χαλκιδική και στην Ιερισσό όπου λέγεται "το Μαύρο Αλώνι" (υπάρχει όμώνυμη τοποθεσία στην Ιερισσό). http://www.kyttaro.eu/to-periodiko/teychos-01-2010/mayro-aloni/
Η ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΜΑΪΟ ΤΟΥ 1821
Ο Α. Παπάζογλου και η Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών[ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΑ, τ. 1, Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών, Θεσσαλονίκη 1940, σσ. 417-428] ερευνώντας εδώ και μερικά χρόνια τις διάφορες τουρκικές πηγές, και ιδιαίτερα τα πλουσιότατα Αρχεία των παλαιών ανακτόρων του Τοπ- Καπού της Πόλης, είχε το ευτύχημα να βρει ανάμεσα στα τόσα άλλα άγνωστα, είτε και γνωστά, μα ξεχασμένα στοιχεία για την Ρωμιοσύνη της Πόλης, την Επτανήσιο Πολιτεία ή ακόμα γιά ορισμένες ξεχωριστές φυσιογνωμίες της Τουρκίας των περασμένων αιώνων κι ένα παλιό, άγνωστο χειρόγραφο, αναφερόμενο στα τραγικά γεγονότα της Θεσσαλονίκης κατά το 1821.
Αξίζει να το διαβάσουμε:...
Ἡ μεγάλη σφαγὴ ξεκινᾶ!
Μετὰ τὴν ἐπανάστασι τῆς Χαλκιδικῆς καὶ τὴν ἄφιξι τοῦ Χάψα ἔξω ἀπὸ τὴν Θεσσαλονίκη, μὲ μόλις 200 ἄντρες, ὁ Γιουσοῦφ μπέης ἀποφασίζει ἐκκαθαρίσεις.
Μνῆμες χαμένες, ξεχασμένες… Μνῆμες ποὺ πονοῦν…
Μνῆμες ποὺ κανονικὰ ἔπρεπε νὰ σβήσουν… Νὰ χαθοῦν…
Ἀλλὰ ἀκριβῶς ἐπεὶ δὴ κάποιοι τὸ πίστεψαν αὐτό, ἤ ἐπεὶ δὴ δὲν ἀπέμειναν μάρτυρες ἀπὸ τοὺς σφαγιασθέντες, ἤ ἐπεὶ δὴ εἶναι χειρότερο νὰ θυμᾶσαι ἀπὸ τὸ νὰ ξεχνᾶς, τριάντα χιλιάδες νεκροί, ἀπὸ τὸ χέρι τοῦ Γιουσοῦφ μπέη τότε, μετέπειτα Γιουσοῦφ πασσᾶ, ποὺ ἀργότερα ῥήμαξε τὴν Πελοπόννησο καὶ τὴν Στερεὰ Ἑλλάδα, ἐσφαγιάσθησαν… Ἔτσι, διότι ἀξίωσαν τὴν ἐλευθερία τους… Καὶ δὲν μιλᾶ κάποιος ποτὲ γιὰ αὐτό…
Συνολικῶς στὴν Μακεδονία οἱ νεκροί, κατὰ τοὺς ὑπολογισμοὺς τοῦ Ἀχμὲτ Ῥεφίκ, ξεπέρασαν τὶς τριάντα χιλιάδες….
Γενοκτονία;
Ναί, γενοκτονία….
✅ Εκδοχή Β (1854)
Η επιστολή γράφτηκε στις 17 Απριλίου που ήταν παραμονή του Θωμά και περιγράφει γεγονότα της περιόδου της Σαρακοστής και του Πάσχα.
Στα Χρονικά της Χαλκιδικής 9-10 έχουμε την εξής αναφορά :συγκεκριμένα σε επιστολή του πρηγούμενου Ευθυμίου Βατοπεδινού που φυλάσεται στην Μονή Χιλανδαρίου (Φακ 1854) με ημερομηνία 17 Απριλίου 1854 αναφέρεται το εξής:
".... εις την Λιαρικόβα είναι έως τριακόσιοι Τούρκοι και επήγαν 27
κλέπται και επολέμησαν εις το Παλιχώρη και εβαρέθηκαν τρης Τούρκοι και δίο
Παληχωριανή , και τους εκηνηγησαν η Τούρκη τους κλέπτας εως εις τα Ρεβενίκια ,
και το χορίον τα Ρεβενίκια εσκορπίσθησαν εις τα βουνά, αυτά έμαθα θετικός αυτά
σας γραφο, η δε η πανοσιώτησας αν έχετε αλα δεν γνορίζο ηδέ να παρακαλούμεν να
έρθουν Τούρκοι να μας ελευθερόσουν από τους κλέπτας....".
Μη θεωρώντας τη θέση Γκομίτζα (Κομίτσα) αρκετά ισχυρή, την εγκατέλειψε για να μεταβεί στα χωριά Λαριγκόβι (Αρναία), Παλαιοχώρι και Νοβοτσελο (Νεοχώρι), αφού στρατολόγησε μεταξύ των υπηρετών των μονών περίπου 300 άνδρες.
...
και
...
Εξ άλλου είχε τοποθετήσει ένα σώμα περίπου 200 ανδρών μέσα στα χωριά Λαριγκόβι (Αρναία), Παλαιοχώρι και Νοβοτσέλο (Νεοχώρι)
...
✅Εκδοχή Γ ( 582 χρόνια Οθωμανική Σκλαβιά)
Ένας διαρκής αγώνας και των με ΕλληνοΧριστιανική συνείδηση κατοίκων της ευρύτερης περιοχής κατά την διάρκεια των 582 χρόνων της Οθωμανικής Σκλαβιά τους (1430-1912).
Μια ελευθερία που εκφράστηκε ΚΑΙ στον Μακεδονικό Αγώνα και μετουσιώθηκε σε αποτέλεσμα το 1912 με την απελευθέρωση και της Χαλκιδικής από τον Οθωμανικό Ζυγό.
Μια Ελευθερία που ποτίστηκε πάντα με πολύ αίμα και δάκρυ από τους Παλαιοχωρινούς Διαχρονικά στο ρου της Σύγχρονης Ιστορίας
https://www.palaiochori.gr/2016/05/blog-post_78.html
✅Ο Χορός και τα Τραγούδια
του Παλαιοχωρινού εθίμου μνήμης και ετοιμότητας.
Ο χορός είναι αργόσυρτος (καγκελευτός λέγεται στην Ιερισσό), πάνω στα συρτά και διστακτικά βήματα των καταδικασμένων σε θάνατο Παλαιοχωρινών.
Τραγουδιόνται τρία τραγούδια,
το Τ΄ Χαλκού τ΄Αλώνι ,
το Λαλήσει Κουκί Μ΄ και
το Σύρμου μ΄ Μαλαματένιο.
"Αγιος Αρχάγγελος" του Παλαιοχωρίου (στο πλάτωμα του λόφου έξω από το Κοιμητήτηριο Παλαιοχωρίου
και στα ΒορειοΔυτικά της εκκλησίας του Αρχαγγέλου Μιχαήλ)
όπου τελείται τρισάγιο και στην συνέχεια στήνεται χορός στον οποίο συμμετέχουν εκατοντάδες κάτοικοι και επισκέπτες.
παρά το ειδικό καθεστώς που ίσχυε για αυτό ώς Τόπος που άνηκε στον Αρχιευνούχο του Σουλτάνου και στα Χασια του Λόγγου ενώ ήταν περιστοιχισμένο από τα Μαδεμοχώρια,
ήταν έδρα των καπεταναίων "Χαλκού Τ΄Αλώνι",
των ΑΓΙΑΝΝΙΔΩΝ (πρόκριτοι των Ρωμιών)
και ζούσαν αρκετοί από αυτούς στα γύρω βουνά ως Κλέφτες.
Μια Ακριτική λογική συνέχεια των Βυζαντινών εποχών και της Αυτοκρατορικής αίγλης του "Παλεοχόρη του Παλεολώγου".
Προετοιμαζόμενοι διαχρονικά για την επανάσταση "Λάλησει Κούκι μ΄"
κατέβαιναν την Τρίτη μέρα του Πάσχα στο χωριό,
όπου γινόταν μεγάλο θρησκευτικό και συνάμα λαϊκό πανηγύρι
και με το ξεγέλασμα των Οθωμανών του Μαντέμ Αγά εξασκούσαν τους νέους του χωριού μας στη "σημάδα" "Σύρμου μ΄Μαλαματένιο".
Σε πολλά ακριτικής ατμόσφαιρας τραγούδια η αναφορά σε Γιαννάκη , Γιάννη κα φαίνεται πως είναι παραφθορά του Διγενή . Είναι φανερό εξάλλου από τους στίχους ότι διηγείται ως ακριτικό τραγούδι τον ηρωικό θάνατο του Γιαννάκη (Διγενή) αλλά ταυτόχρονα περιέγραφε και τα κατορθώματα των ακριτών, μιλά με μια επική πνοή που συνεπαίρνει :
Μεσ΄του χαλκού τ΄αλω-νω-νι το μαρμαρινό,
παίζουν (συ)μάδα παι-ναι-ζουν γιός και βασιλιάς
Κανείς και δεν την παι-ναι-ζει σαν τον Κυρ-γιαννή,
ο ήλιος και ο Γιαννάκης στοίχημα βάζουν,
Βάζουν στοίχημα βα-ά-ζουν στα κεφάλια τους,
το ποιός θα πάει πρω-νω-τος στη μανούλα του
Ο ήλιος πάει στη μα-ά-να τ΄και βραδιάστηκε,
και ο Γιάννης εβραδιά-α-σθει στο μισοστρατί.
Περνούσαν οι διαβάτες και το έκλειγαν,
και τα καλά κορίτσια το μοιριολογούν.
Γιάννη μου να ΄χες μα-ά-να να ΄χεις αδελφή,
να ΄χες καλή γυναι-αί-κα να ΄ρθει να σε δεί.
Τον λόγο δεν τον είπε δεν τον έσωσε,
να και μανα τ΄, να και αδερφή να και καλή γυναίκα που ΄ρθε να τον δεί.
με δυό παιδιά στα χε-έρια κι ένα στη κοιλιά,
κι η μάνα του τον κλαίει και το μοιριολογεί.
Δε σ΄έλιγα εγώ Για-ά-ννη μ΄δε σ΄ορμήνευα,
στους χίλιους να μην πάγεις και στους εκατό.
Δεν ήταν μάνα μ΄χι-ί-λνοι ούτε κι εκατό,
μον΄ήταν τρείς χιλιάδες κι όλο Αρβανιτιά
Ήταν και τ΄άλογα-α τους παιχνιδιάρικα,
στα μάρμαρα πατού-ου-σαν κι έβγαζαν νερό,
στους κάμπους περπατούσαν και κουρνιάχτιζαν.
και το Σύρμου μ΄Μαλαματένιο μου,
περιγράφουν την αυθεντική Παλαιοχωρινή λεβεντιά και παλικαριά
και είναι γεμάτα υπονοούμενα για την πολυπόθητη λευτεριά,
καθώς για πολλά χρόνια μετά, το έθιμο γινόταν με την παρουσία των τούρκων και τα πράγματα δεν μπορούσαν να ειπωθούν ανοιχτά .
Λάλησει κούκι μ΄ λα-μωρ-λάλησειν όπως λαλούσεις πρώτα
Γιε μ΄τι να λαλη-, γιε μ΄τι να λαλη-, γιε μ΄τι να λαλήσω μάτια μ΄τι να πώ.
Τί να λαλήσω μάτια μ΄τι να πώ , τι να σας μολογήσω.
Γιέ μ΄ήρθε η α-, γιέ μ΄ήρθε η α- , γιέ μ΄ήρθε η άνοιξη μάτια μ΄πικρή.
Ήρθε η άνοιξη μάτια μ΄πικρή , το καλοκάιρι μαύρο.
Γιέ μ΄και το μισό-, γιέ μ΄και το μισό-, γιέ μ΄και το μισό- μάτια μ΄- καλόκαιρο.
Και το μισό-μάτια μ΄-καλόκαιρο μαύρο φαρμακωμένο
Γιέ μ΄λαλούν τ΄αηδό-, γιέ μ΄λαλούν τ΄αηδό-, γιέ μ΄λαλούν τ΄αηδόνια μάτια μ΄ στις φωλιές.
Λαλούν τ΄αηδόνια μάτια μ΄στις φωλιές οι πέρδικες στα πλάγια.
Πέρα σε ΄κείνο το βουνό Σύρμου μ΄μαλαματένιο μου
πέρα σε ΄κείνο το βουνό άιντε παιδιά μου γυαλό γυαλό
Γιέ μ΄στα δώ- γιε μ΄στα δώθε και στα κείθε
βάρτε λε - βάρ(α)τε λεβεντάδες βάρ(α)τε
Έχουν οι κλέφτες σύναξη σύρμου μ΄μαλαματένιο μου
έχουν οι κλέφτες σύναξη 'αιντε παιδιά μου γιαλό γιαλό.
Γιέ μ΄κι κα-γιε κι καπεταναραίοι
βάρ(α)τε λα-βάρ(α)τε λεβεντάδες βάρ(α)τε
Έχουν αρνιά που ψήνονται σύρμου μ΄μαλαματένιο μου
έχουν αρνιά που ψήνονται άιντε παιδιά μου γιαλό γιαλό
Γιέ μ΄κριά-γιε μ΄κριάρια σουβλισμένα
βάρ(α)τε λα-βάρ(α)τε λεβεντάδες βάρ(α)τε
Έχουν κι ένα παλιό κρασί σύρμου μαλαματένιο μου
έχουν κι ένα παλιό κρασί άιντε παιδιά μου γυαλό γυαλό
Γιε μ΄που πί-γιε μ΄που πίν΄τα παλικάρια
βάρ(α)τε λα-βάρ(α)τε λεβεντάδες βάρ(α)τε
Και τη σημάδα ρίχνουνε σύρμου μ΄μαλαματένιο μου
και τη σημάδα ρίχνουνε άιντα παιδιά μου γυαλό γυαλό
Γιε μ΄και το γιε μ΄ και τη σημάδα παίρνουνε
βάρ(α)τε λα-βάρ(α)τε λεβεντάδες βάρ(α)τε .
Την ίδια ατυχή προσπάθεια περί Χαρ΄κου την είδα να επαναλαμβάνεται, κατά παράδοξο τρόπο, σε άρθρο του Απόστολου Σιώκου και Όλγας Σιώκου-Σιόβα στο περιοδικό Παγχαλκιδικός Λόγος τεύχος 48 (Ιουλ.-Αυγ-Σεπτ. 2021) σελίδα 32 με τίτλο «Δύο Ιστορικά-Επικά Δημοτικά τραγούδια κι ένα πρωτότυπο άγνωστο βαρβαροειδές “άθλημα” λευτεριάς ή θανάτου στο Παλαιοχώρι Χαλκιδικής» !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ένα σπινθηροβόλο διήγημα άγνωστου συγγραφέα αφηγείται τη ζωή ενός επιτυχημένου Έλληνα εμπόρου, από την Αρναία (Λαρίγκοβα) μετά την Επανάσταση, στο Λονδίνο της βικτωριανής εποχής. Υπήρξε πράγματι ο ατίθασος ήρωας και βάση αλήθειας στις περιπέτειές του; Και κυρίως, ποιός και γιατί έγραψε αυτή την ανατρεπτική ιστορία που δεν χαρίζεται σε κανέναν, ούτε καν στον ήρωά της;
ΑπάντησηΔιαγραφήΕλένη Στούμπου-Κατσαμούρη
ΑΠΟ ΤΗ ΛΑΡΙΓΚΟΒΑ ΣΤΟ ΧΑΪΝΤ ΠΑΡΚ
σ. 30-31
β) Ο κακόφημος Χολομώντας
Κοντά στην πραγματικότητα θα πρέπει να θεωρήσουμε τις περιγραφές των ληστών από το συγγραφέα, αν και αυτές θα μπορούσαν να ισχύουν για τις περισσότερες ορεινές επαρχίες της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, όπως και για το Ελληνικό Βασίλειο. Η ληστεία δεν έπαψε να ανθεί στο Χολομώντα σε όλη τη διάρκεια του 19ου αι., ενώ οι περιηγητές αναφέρονται επανειλημμένα στην ανάγκη φρουράς για το πέρασμά του. Κοινή φαίνεται η πεποίθηση για συνεργασία μεταξύ ληστών και ντόπιων . Ο Hunt (1801) μισθώνει στην Αρναία «γερή φρουρά από Αλβανούς για να προστατεύουν την παρέα από κλέφτες, που όπως ισχυρίστηκαν, λυμαίνονταν τα γειτονικά δάση» . Ο Röser (1834) και η συνοδεία του, κατευθυνόμενοι προς την Αρναία, ούτε ρώτησαν για τους κλέφτες, ούτε πήραν φρουρά γιατί, όπως σημειώνει, ασφαλώς όχι χωρίς υπερβολή, «στα χωριά της περιοχής, οι κάτοικοι ή ήταν κλέφτες ή συνεργάζονταν μαζί τους» . Ακολουθούν τη συμβουλή ενός μαγαζάτορα που προσκολλήθηκε σ’ αυτούς από το Άγιον Όρος, γιό κλέφτη, να προπορεύονται με τα όπλα στα χέρια και να μη μιλούν για να μην προδοθούν ότι είναι ξένοι. Ανασαίνουν με ανακούφιση, όταν πλησιάζουν προς τη Γαλάτιστα, που το μέρος θεωρούνταν πια ασφαλές. Λίγα χρόνια αργότερα ο Griesenbach (1839) επιστρέφοντας από το Άγιον Όρος στη Θεσσαλονίκη παίρνει τον «κακόφημο» δρόμο του Χολομώντα κι όχι τον πιο πολυσύχναστο από τις λίμνες, γιατί είχαν εμφανιστεί εκεί ληστές και στρατιώτες τους καταδίωκαν. Στην Αρναία έμαθαν για χτυπήματα ληστών, αλλά διέσχισαν το Χολομώντα ανενόχλητοι, με ισχυρή φρουρά. Ο συγγραφέας συστήνει στους ταξιδιώτες να αλλάζουν συχνά δρομολόγιο και να ταξιδεύουν με ένοπλη συντροφιά, ή με προστασία φρουράς καθώς, «ληστές και φρουροί συνεννοούνται και δεν επιτίθενται αν δεν κινδυνεύσει η ζωή τους».
Ένα σπινθηροβόλο διήγημα άγνωστου συγγραφέα αφηγείται τη ζωή ενός επιτυχημένου Έλληνα εμπόρου, από την Αρναία (Λαρίγκοβα) μετά την Επανάσταση, στο Λονδίνο της βικτωριανής εποχής. Υπήρξε πράγματι ο ατίθασος ήρωας και βάση αλήθειας στις περιπέτειές του; Και κυρίως, ποιός και γιατί έγραψε αυτή την ανατρεπτική ιστορία που δεν χαρίζεται σε κανέναν, ούτε καν στον ήρωά της;
ΑπάντησηΔιαγραφήΕλένη Στούμπου-Κατσαμούρη
ΑΠΟ ΤΗ ΛΑΡΙΓΚΟΒΑ ΣΤΟ ΧΑΪΝΤ ΠΑΡΚ
σ. 30-31
β) Ο κακόφημος Χολομώντας
Κοντά στην πραγματικότητα θα πρέπει να θεωρήσουμε τις περιγραφές των ληστών από το συγγραφέα, αν και αυτές θα μπορούσαν να ισχύουν για τις περισσότερες ορεινές επαρχίες της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, όπως και για το Ελληνικό Βασίλειο. Η ληστεία δεν έπαψε να ανθεί στο Χολομώντα σε όλη τη διάρκεια του 19ου αι., ενώ οι περιηγητές αναφέρονται επανειλημμένα στην ανάγκη φρουράς για το πέρασμά του. Κοινή φαίνεται η πεποίθηση για συνεργασία μεταξύ ληστών και ντόπιων . Ο Hunt (1801) μισθώνει στην Αρναία «γερή φρουρά από Αλβανούς για να προστατεύουν την παρέα από κλέφτες, που όπως ισχυρίστηκαν, λυμαίνονταν τα γειτονικά δάση» . Ο Röser (1834) και η συνοδεία του, κατευθυνόμενοι προς την Αρναία, ούτε ρώτησαν για τους κλέφτες, ούτε πήραν φρουρά γιατί, όπως σημειώνει, ασφαλώς όχι χωρίς υπερβολή, «στα χωριά της περιοχής, οι κάτοικοι ή ήταν κλέφτες ή συνεργάζονταν μαζί τους» . Ακολουθούν τη συμβουλή ενός μαγαζάτορα που προσκολλήθηκε σ’ αυτούς από το Άγιον Όρος, γιό κλέφτη, να προπορεύονται με τα όπλα στα χέρια και να μη μιλούν για να μην προδοθούν ότι είναι ξένοι. Ανασαίνουν με ανακούφιση, όταν πλησιάζουν προς τη Γαλάτιστα, που το μέρος θεωρούνταν πια ασφαλές. Λίγα χρόνια αργότερα ο Griesenbach (1839) επιστρέφοντας από το Άγιον Όρος στη Θεσσαλονίκη παίρνει τον «κακόφημο» δρόμο του Χολομώντα κι όχι τον πιο πολυσύχναστο από τις λίμνες, γιατί είχαν εμφανιστεί εκεί ληστές και στρατιώτες τους καταδίωκαν. Στην Αρναία έμαθαν για χτυπήματα ληστών, αλλά διέσχισαν το Χολομώντα ανενόχλητοι, με ισχυρή φρουρά. Ο συγγραφέας συστήνει στους ταξιδιώτες να αλλάζουν συχνά δρομολόγιο και να ταξιδεύουν με ένοπλη συντροφιά, ή με προστασία φρουράς καθώς, «ληστές και φρουροί συνεννοούνται και δεν επιτίθενται αν δεν κινδυνεύσει η ζωή τους».
Από τη Συκιά ο Καρατάσος παραδίδει γραπτή δήλωση με ημερομηνία 8 Απριλίου (Μεγάλη Πέμπτη) στον Αιγυπτιώτη Έλληνα υγειονομικό υπάλληλο Αλεξανδρίδη, με την οποία βεβαιώνει ότι τον έπαψε από τα καθήκοντα του και ότι είναι ελεύθερος να φύγει με την οικογένεια του, όπου επιθυμεί. Αντίγραφο της δήλωσης αυτής στέλνει ο Αυστριακός πρόξενος στην κυβέρνηση του:
ΑπάντησηΔιαγραφήDecleration
Le porteur du présent Najip Alexandrides ( Misirli) était employé sanitaire à Sykia, et comme Γ Autorité Ottomane a été abolie dès que le drapeau de la liberté de Macédoine a été arboré, cet employé a dû nécessairement aussi cesser d’exercer ses fonctions, et il est libre d’aller avec sa femme où bon lui semble. Le sus-nommé a été dévalisé par les habitants avant mon arrivée.
Sykia le 8 Avril 1854 Le général en Chef
de la Macédoine
Signé: D. Tzamis Caratassos
Διακαινήσιμος η [δiakenísimos] Ο36 : η εβδομάδα μετά την Kυριακή του Πάσχα έως την Kυριακή του Θωμά: Δευτέρα / Tρίτη / Tετάρτη κτλ. / η εβδομάδα της Διακαινησίμου, του Πάσχα. [λόγ. < μσν. ή ελνστ. διακαινήσιμος (σφαλερή ορθογρ.) < διακαινισ- (*διακαινίζω) -ιμος, *διακαινίζω < δια- ελνστ. καινίζω `ανανεώνω πνευματικά΄, αρχ. σημ.: `κάνω καινούριο ή παράξενο΄]
ΑπάντησηΔιαγραφήhttps://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/search.html?page=14&lq=%CE%B4%CE%B9%CE%AC&dq=
σελ 24
ΑπάντησηΔιαγραφήμετά την θρυλούμενη καταστροφή της Μονής Κωνσταμονίτου από τον Ιουλιανό τον Παραβλατη ο επίσκοπος Ιερισσού Μακάριος επανάκτησε το ναό του Αγίου Στεφάνου στο όνομα του οποίου τιμάται η μονή.
Ο Μακάριος πέθανε στα χρόνια του Αρκαδίου 395-408 μ.Χ.
Παπάγγελος, Ιωακείμ (2000, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ)), Η Σιθωνία κατά τους βυζαντινούς χρόνους: ιστορία - μνημεία - τοπογραφία
Την Τρίτη της Διακαινησίμου,(Πάσχα) γίνεται η περιφορά των εικόνων στα σπίτια της κάθε ενορίας, ένα κατάλοιπο παλιάς λατρευτικής παράδοσης που τις ήθελε να φτάνουν μέχρι τα απόμακρα χωράφια για να ζητηθεί η εύνοια του Θεού στην καλλιεργημένη γη με τις αναγκαίες βροχές.
ΑπάντησηΔιαγραφήπάτμος
στο Αγιο όρος επίσης λιτανεία εικονίσματα ή σημαντικές εικόνες
Σύρμα = Φυλακή
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://georgakas.lit.auth.gr/dictionaries/index.php?option=com_chronoforms5&chronoform=ShowLima&limaID=15269
* Η φιλανθρωπία στα χρόνια του Βυζαντίου. Όριζαν ως κληρονόμο τον Χριστό για να σώσουν τη ψυχή τους. Πως γίνονταν οι έρανοι για την απελευθέρωση αιχμαλώτων...
ΑπάντησηΔιαγραφήΤα μέταλλα δεν είναι για όλους πολύτιμα
Στο Βυζάντιο οι εγκληματίες συνήθως καταδικάζονταν σε πρόσκαιρη ή μόνιμη εξορία, σε περιορισμό σε κάποιο νησί ή στέλνονταν να εργάζονται στα μεταλλεία, όπου οι συνθήκες ήταν σκληρές. Όμως και γι’ αυτούς υπήρχε συχνά πρόνοια εκ μέρους των ευσεβών χριστιανών, οι οποίοι όχι μόνο επισκέπτονταν τους καταδίκους, αλλά και πολλές φορές έδιναν χρήματα στους δεσμοφύλακες για να τους συμπεριφέρονται με επιείκεια. Ο ίδιος ο Χρυσόστομος παρακινούσε τους πιστούς να δίνουν χρήματα για την απελευθέρωση των αιχμαλώτων και όσων εργάζονταν στα μεταλλεία.
Στο Βυζάντιο, ο εορτασμός ήταν λαμπρός και μεγαλοπρεπής. Ο αυτοκράτωρ καλούσε σε γεύμα τους φτωχούς, ενώ την Πέμπτη της Διακαινησίμου εδέχετο τον κλήρο και πρόσφερε γεύμα στον Πατριάρχη. Επίσης, τις μέρες αυτές ο ανώτατος άρχων απέλυε από τις φυλακές τους κατάδικους για ελαφρά εγκλήματα.
https://www.palaiochori.gr/2022/12/blog-post_22.html...
✅'Πέρα σε ΄κείνο το βουνό Σύρμου μ΄ μαλαματένιο μου
πέρα σε ΄κείνο το βουνό άιντε παιδιά μου γυαλό γυαλό"
Σύρμα 👇