Τετάρτη 20 Ιουνίου 2018

Δικός μου είναι ο αργαλειός, δικό μου και το χτένι,
δική μου και η πέρδικα που κάθεται και φαίνει.
Σκφούνια (κάλτσες παραδοσιακές)
δια χειρός Μαρία Τσελεπή συζυγος Αθανασίου Γεωργίου Σιώκου

Κεφαλάρι Καλημέρας
δια χειρός Θεοδώρα Δημητρίου Καλογριά σύζυγος Αποστόλου Γεωργίου Βέλλιου
Κουφουσιά ή κουφάσια (υφαντά τραπεζομάντηλα) 
δια χειρός Μαρίας Αποστόλου Βέλλιου σύζυγος Κωνσταντίνου Γεωργίου Μαρκογιάννη

Κουφουσιά ή κουφάσια (υφαντά τραπεζομάντηλα) 
δια χειρός Δήμητρας Μανασσή Ζέρβα σύζυγος Ιωάννη Αποστόλου Παπαργυρίου


Μπάντα Αγγελάκι Σύνθεση θεμάτων 
δια χειρός Βασιλική Αθανασίου Σιώκου σύζυγος Αστερίου Ιωάννη Ρίμπα


Κόκορας σύνθεση θεμάτων - Μπάντα
δια χειρός Αικατερίνη Κωνσταντίνου Σιώκου σύζυγος Αθανασίου Βασιλείου Χαλκιά

Το Λιοντάρι και η Κοπέλα
δια χειρός Μαρίας Αποστόλου Βέλιου σύζυγος Μαρκογιάννη Γ. Κωνσταντίνου  

Χορός των Μουσών 
δια χειρός Χρυσώ Κωνσταντίνου Γαλιαγρή σύζυγος Δουλδέρη Δημητρίου  

Η Ηως και το άρμα του Ήλιου
δια χειρός Μαρίας Αποστόλου Βέλιου σύζυγος Μαρκογιάννη Γ. Κωνσταντίνου
https://www.palaiochori.gr/2016/05/blog-post_32.html 


Η Ηως και το άρμα του Ήλιου
δια χειρός Αικατερίνη Κωνσταντίνου Σιώκου σύζυγος Αθανασίου Βασιλείου Χαλκιά


Η Ηως και το άρμα του Ήλιου & Πετεινός με τις κοπέλες & Λευκη Τριανταφυλλιά
δια χειρός Τζιουρτζιούμη Καλούδας συζ.Γεωργίου Σιλωκου του Νικολάου


Μπάντα Τα Ζαρκάδια 
δια χειρός Σοφίας Αποστόλου Βέλλιου σύζυγος Δημητρίου Γκιζέπα


Μπάντα Τα Ζαρκάδια και Μαξιλάρι Τριανταφυλλιές
δια χειρός Σοφίας Αποστόλου Βέλλιου σύζυγος Δημητρίου Γκιζέπα

Μπάντα Στη Βρύση του Μοναστηριού
δια χειρός Δήμητρας Μανασσή Ζέρβα σύζυγος Ιωάννη Αποστόλου Παπαργυρίου



Χορός των Σουλιωτιών  
(απόσπασμα φώτο από εκδήλωση ΠΕΠ 1977) 
δια χειρός Ρήνας Μανασσή Ζέρβα σύζυγος Δημητρίου Γεωργίου Μπουγά


Βοσκοπούλα
δια χειρός Δέσπως Μανασσή Ζέρβα σύζυγος Θεοδόση Δημητρίου Κάσσανδρου 

Χορός των Μουσών 
(απόσπασμα φώτο από εκδήλωση 2018)


Τα Παγώνια
δια χειρός Σταμάτα Αθανασίου Χαλκιά σύζυγος Κωνσταντίνου Χριστοδούλου Πολύζου

 Μαξιλάρι Τριανταφυλιές
δια χειρός Σοφίας Αποστόλου Βέλλιου σύζυγος Δημητρίου Γκιζέπα

Μπάντα Τα Ζαρκάδια 
δια χειρός Σοφίας Αποστόλου Βέλλιου σύζυγος Δημητρίου Γκιζέπα

Κιλιμούδι Κίτρινο 
δια χειρός Μαρίας Αποστόλου Βέλιου σύζυγος Μαρκογιάννη Γ. Κωνσταντίνου



Κιλιμούδι άσπρο (για τα μωρά επίσημο πχ βάπτιση)
δια χειρός Μαρίας Αποστόλου Βέλιου σύζυγος Μαρκογιάννη Γ. Κωνσταντίνου

Άσπρη πυκνή τριανταφυλλιά 
δια χειρός Αικατερίνη Κωνσταντίνου Σιώκου σύζυγος Αθανασίου Βασιλείου Χαλκιά

Μόρκος 
δια χειρός Μαρίας Αποστόλου Βέλιου σύζυγος Μαρκογιάννη Γ. Κωνσταντίνου

Κιλίμι Πυκνή Τριανταφυλλιά
δια χειρός Σταμάτα Αθανασίου Χαλκιά σύζυγος Κωνσταντίνου Χριστοδούλου Πολύζου

Κιλίμι Άσπρη Πυκνή Τριανταφυλλιά
δια χειρός Σταμάτα Αθανασίου Χαλκιά σύζυγος Κωνσταντίνου Χριστοδούλου Πολύζου

Κιλίμι Ήλιοι
δια χειρός Σταμάτα Αθανασίου Χαλκιά σύζυγος Κωνσταντίνου Χριστοδούλου Πολύζου

Μοναστηράκι
δια χειρός Μαρίας Αποστόλου Βέλιου σύζυγος Μαρκογιάννη Γ. Κωνσταντίνου

Τριανταφυλλιές
δια χειρός Άννας Παναγιώτη Ζέρβα σύζυγος Κωνσταντίνου Παπαθανασίου

Παγώνι 
(ποδιά παραδοσιακής φορεσιάς) 
δια χειρός Μαρίας Αποστόλου Βέλιου σύζυγος Μαρκογιάννη Γ. Κωνσταντίνου 

Διάδρομος
δια χειρός Σοφίας Αποστόλου Βέλλιου σύζυγος Δημητρίου Γκιζέπα

Ποδιά Παγώνι παραδοσιακής φορεσιάς
Σταμάτα Αθανασίου Χαλκιά σύζυγος Κωνσταντίνου Χριστοδούλου Πολύζου 

Μινάδινας 
δια χειρός Μαρίας Αποστόλου Βέλιου σύζυγος Μαρκογιάννη Γ. Κωνσταντίνου

Άλογας 
δια χειρός Αικατερίνη Αθανασίου Σιώκου  σύζυγος Υψηλάντη Περικλή του Παναγιώτη

Αγγελάκι
 δια χειρός Μαρίας Αποστόλου Βέλιου σύζυγος Μαρκογιάννη Γ. Κωνσταντίνου

Μόρκο
 δια χειρός Μαρίας Αποστόλου Βέλιου σύζυγος Μαρκογιάννη Γ. Κωνσταντίνου

Τρόκνιες με θέμα Τρινταφυλλιές
δια χειρός Μαρίας Αποστόλου Βέλιου σύζυγος Μαρκογιάννη Γ. Κωνσταντίνου

Τρόκνια Γερανούδα
δια χειρός Αικατερίνη Κωνσταντίνου Σιώκου σύζυγος Αθανασίου Βασιλείου Χαλκιά

Τρόκνια Τρανταφλιές Κίτρινες
Αικατερίνη Κωνσταντίνου Σιώκου σύζυγος Αθανασίου Βασιλείου Χαλκιά

Τρόκνια Τρανταφλιές Άσπρες
Αικατερίνη Κωνσταντίνου Σιώκου σύζυγος Αθανασίου Βασιλείου Χαλκιά

Πλαγκιτούδ κλώνος 
δια χειρός Σταμάτα Αθανασίου Χαλκιά σύζυγος Κωνσταντίνου Χριστοδούλου Πολύζου

Πλαγκτούδ Κεραμιδί
(τυλίγουν τα μωρά στην τρόκνια, σκέπασμα ελαφρύ)
Αικατερίνη Κωνσταντίνου Σιώκου σύζυγος Αθανασίου Βασιλείου Χαλκιά

Πλαγκτούδ Μπλέ
(τυλίγουν τα μωρά στην τρόκνια, σκέπασμα ελαφρύ)
Αικατερίνη Κωνσταντίνου Σιώκου σύζυγος Αθανασίου Βασιλείου Χαλκιά

Πλαγκτούδ Τετράγωνα
(τυλίγουν τα μωρά στην τρόκνια, σκέπασμα ελαφρύ)
Αικατερίνη Κωνσταντίνου Σιώκου σύζυγος Αθανασίου Βασιλείου Χαλκιά

Υφαντό  χαλί
Σταμάτα Αθανασίου Χαλκιά σύζυγος Κωνσταντίνου Χριστοδούλου Πολύζου 

Χορός Γυναικών 
δια χειρός Μαρίας Αποστόλου Βέλιου σύζυγος Μαρκογιάννη Γ. Κωνσταντίνου

Χορός Γυναικών 
δια χειρός Σταμάτα Αθανασίου Χαλκιά σύζυγος Κωνσταντίνου Χριστοδούλου Πολύζου

Τρινατφυλλιά 
δια χειρός Μαρίας Αποστόλου Βέλλιου σύζυγος Κωνσταντίνου Γεωργίου Μαρκογιάννη


Αργαλειέ μου, όταν χτυπάς,
την καρδούλα μου χτυπάς.

δια χειρός Ευγενία Κωσταντίνου Τσιουντου, σύζυγος Παπαργυριου Βασιλιου του Γεωργίου

Τριανταφυλλιές (Κλώνος)
δια χειρός Ευγενία Κωσταντίνου Τσιουντου, σύζυγος Παπαργυριου Βασιλιου του Γεωργίου

δια χειρός Ευγενία Κωσταντίνου Τσιουντου, σύζυγος Παπαργυριου Βασιλιου του Γεωργίου

της Μινάδινας
δια χειρός Ευγενίας Κωσταντίνου Τσιουντου, σύζυγος Παπαργυριου Βασιλιου του Γεωργίου

Οι Κρικέλες
δια χειρός Ευγενίας Κωσταντίνου Τσιουντου, σύζυγος Παπαργυριου Βασιλιου του Γεωργίου

δια χειρός Ευγενία Κωσταντίνου Τσιουντου, σύζυγος Παπαργυριου Βασιλιου του Γεωργίου

βεργιώτ΄κο
δια χειρός Ευγενίας Κωσταντίνου Τσιουντου, σύζυγος Παπαργυριου Βασιλιου του Γεωργίου

δια χειρός Ευγενία Κωσταντίνου Τσιουντου, σύζυγος Παπαργυριου Βασιλιου του Γεωργίου

Τριανταφυλλιές (Κλώνοι) δια χειρός Ευγενίας Κωσταντίνου Τσιουντου, σύζυγος Παπαργυριου Βασιλιου του Γεωργίου

δια χειρός Ευγενίας Κωσταντίνου Τσιουντου, σύζυγος Παπαργυριου Βασιλιου του Γεωργίου

Τρόκνια με θέμα Τριαντάφυλλα 
δια χειρός Ευγενίας Κωσταντίνου Τσιουντου, σύζυγος Παπαργυριου Βασιλιου του Γεωργίου

Τιμή μεγάλη και τρανή-πουν’ ο αργαλειός στο σπίτι,
το κάθε δόντι του αργαλειού αξίζει μαργαρίτη.










*/*
 δια χειρός Τζιουρτζιούμη Καλούδας συζ. Γεωργίου Σιώκου του Νικολάου 
  δια χειρός Τζιουρτζιούμη Καλούδας συζ. Γεωργίου Σιώκου του Νικολάου 
   δια χειρός Τζιουρτζιούμη Καλούδας συζ. Γεωργίου Σιώκου του Νικολάου 
δια χειρός Τζιουρτζιούμη Καλούδας συζ. Γεωργίου Σιώκου του Νικολάου 

Φώτο από την εκδήλωση: "Η Γιορτή της Παλαιοχωρινής Πατάτας και το Κυπριακό Κολοκάσι" 16 Μαϊου 2018

Αρχονταρίκι του Μοναστικού Οἶκου Παναγίας Χαρᾶς τῶν Θλιβομένων στο Παλαιοχωρί διακοσμημένο με Τοπικά υφαντά

χρησιμοποιήθηκε υλικό από: 
Περικλή Παπαθανασίου
Άννα Παπαθανασίου - Πολύζου
Εύη Πολύζου -Καμπά
Αργυρή Παπαργυρίου - Στυλιανού (fb)
Μαλτέζο Αποστόλη (fb)
Γκιζέπα Ι. Δημήτριο
Κασσάνδρου Κούλα
Μάρσια Κωκ - Μαρκογιάννη
Έφη Ιωάννη Παπαργυρίου
Κυριακή Καραπαναγιώτη - Μπακατσιάνου
Αργαλειού Τραγούδια (Βικιπαιδεια)

επιμέλεια θέματος: Χρυσή Ρίμπα - Μαρκογιάννη

3 comments:

Ανώνυμος είπε...

Θα πρέπει να ιδρυθεί Μουσείο Υφαντικής στο Παλαιοχώρι Χαλκιδικής.
Ένα από τα πολλά που θα έπρεπε να έχει γίνει σε αυτό τον Τόπο.
Αυτό το Μουσείο Υφαντικής θα είναι επίσημος φορέας που θα μπορέσει να δώσει εγγυήσεις στους κατόχους υφαντών σπάνιων και δυσεύρετων όταν αυτοί θα αποφασίσουν να τα χρησιδανείσουν σε αυτό.
Πώς αλλιώς θα είναι μόνιμα σε δημόσια έκθεση και όχι στην ασφάλεια των σεντουκιών;
Και μη μου πείτε ότι κάποια θα αγοραστούν με 500€ ή 1000€ το κομμάτι όταν σε μια έρευνα μου πριν δύο χρόνια κατόπιν ερώτησεις συγχωριανού μου είχα μάθει ότι στην αγορά της Νέας Υόρκης μια Μινάδινα μπορεί να πιάσει 2000€ και πάνω !!!
Σκέψου πόσο πιάνουν κάτι μπάντες που ξέρω ...
Μιλάμε για ιστορικά, οικογενειακά κειμήλια ανεκτίμητης αξίας για να τα συμπεριφέρεται κάποιος ως ... Χαλιά!

Ανώνυμος είπε...

Η γιαγιά μου ήταν το γένος Τζιουρτζουμη . Πατέρας της ο Κωσταντής . Την τότε εποχή επι Τουρκοκρατίας ήταν Μουχταρης ,δηλαδή σημερινός πρόεδρος!!Η γιαγιά μου ήταν δασκάλα στο κρυφό σχολείο για επτά χρόνια το σχολεία ήταν στο σημερινό σπίτι του Βελλιο του θαναση !!Συζυγος της γιαγιά μου ήταν ο Γιώργης ο Σιωκος του Νικόλαος . Ο οποίος ήταν στον πόλεμο στην Τουρκία στο Αφχιον Καρακισαρ αρρώστησε βαριά και τον φέρανε από την Τουρκία που πέθανε σε ηλικία 33 ετών !! Η γιαγιά έμεινε χήρα 27 ετών με 3 κοριτσάκια Η μητέρα μου ήταν ενός έτους μιλάμε για το 1926

Κυριακή Καραπαναγιώτη - Μπακατσιάνου

Ανώνυμος είπε...





Τα αγιορείτικα χαλιά

Η ζωή στο χωριό ήταν δραματική. «Μια μέρα μας ζήτησαν να πάμε να δούμε έναν άνθρωπο, ο οποίος, καθώς διαπιστώσαμε με τρόμο και κατάπληξη, πέθαινε από ασιτία. Μόνο τότε συνειδητοποιήσαμε ότι οι άνθρωποι ήταν τόσο φτωχοί που τους ήταν οικονομικά αδύνατον να θρέψουν τον γέρο. Αυτός ήταν σχεδιαστής χαλιών στην Τουρκία. Τους δώσαμε παραγγελία για ένα χαλί. Ο γέρος δεν έζησε για να το δει τελειωμένο, αλλά η οικογένειά του δούλεψε σ' αυτό. Ετσι δημιουργήθηκε το πρώτο χαλί της βιοτεχνίας του Πύργου». Η Τζόις σκέφτηκε ότι δεν είχε νόημα να φτιάξουν τουρκικά χαλιά σε ένα ελληνικό χωριό. «Ο σύζυγός μου, πηγαίνοντας στα μοναστήρια, φωτογράφιζε βυζαντινά σχέδια. Αποφασίσαμε ότι έκαναν για χαλιά και ότι ενδεχομένως μπορούσαμε να αναπτύξουμε μία ταπητουργία στο χωριό, που ίσως συγκινούσε τους εραστές της ελληνικής τέχνης. Οι γριές θα έγνεθαν μαλλί και θα συνέβαλλαν στην οικογενειακή οικονομία». Το στήσιμο της βιοτεχνίας συνάντησε δυσκολίες, αλλά «η μεγαλύτερη αντίδραση ήρθε από τους ίδιους τους χωριανούς. Είχαν συντηρητική αντίληψη για τα χαλιά και θεωρούσαν τα νέα σχέδια απαίσια». Παράλληλα η Τζόις, με τη βοήθεια της Παρασκευούλας, της μαμής του χωριού, προχώρησε στην προετοιμασία φυτικών βαφών από τη χλωρίδα της περιοχής, ιδέα που οι χωριανοί βρήκαν τελείως παράλογη. Τελικά τα χαλιά εκτέθηκαν στην πρώτη Διεθνή Εκθεση Θεσσαλονίκης, κερδίζοντας το Μεγάλο Βραβείο. «Οι χωριανοί εξεπλάγησαν. Δεν μπορούσαν να πιστέψουν ότι εκείνες οι σιχαμάρες, όπως τις αποκαλούσαν, μπορούσε να τις προσέξει κανείς, αλλά δεν πρόφταιναν πια τις παραγγελίες που άρχισαν να πέφτουν βροχή». Στα χαλιά χρωστάνε οι πρώτοι πρόσφυγες της Ουρανούπολης την επιβίωσή τους. Μέχρι που ξέσπασε ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος, η ταπητουργία του Πύργου διακρίθηκε σε πολλές εκθέσεις σε όλο τον κόσμο, ενώ η συλλογή εμπλουτίστηκε και με άλλα αγιορείτικα θέματα αλλά και με σχέδια από τη λαϊκή τέχνη των Αβορίγινων της Αυστραλίας....

http://www.kathimerini.gr/264994/article/politismos/arxeio-politismoy/mia-aystralh-syggrafeas-sthn-ellada